Aranyhegyi Waldorf Óvoda

Elérhetőségek

Aranyhegyi Waldorf Óvoda

Cím: 7635 Pécs, Gólya dűlő 44.

E-mail: titkar@waldorfpecs.hu

Telefon: +36 72 212 034 vagy +36 20 291 0140

Vezető óvónő: Harmatné Dul Krisztina

Jelentkezés és gyermekfelvétel

Pedagógusaink

Harmatné Dul Krisztina

vezető óvónő

„Mindenfajta nevelés önnevelés, és mi, mint tanítók, nevelők, csak a saját magát nevelő gyermek környezetét alkotjuk. A legkedvezőbb környezetet kell teremtenünk, hogy a gyermek úgy nevelje általunk önmagát, ahogy belső sorsát követve nevelődnie kell."

"A gyermeket tiszteletben kell fogadni, szeretetben kell nevelni és szabadságban kell elbocsátani.” (Rudolf Steiner)

Hoffmann Mária

óvónő

Zsolnai-Faragó Tina

óvónő

Szűcs-Fesztl Karola

dajka


A hét ritmusa

Évi, havi, heti ritmusok a Waldorf-óvoda étrendjében is megjelennek. Havi változásban mindig az idényjellegű zöldségek, gyümölcsök szolgálnak táplálékul, a hét napjait pedig a feldolgozott gabonafajták különböztetik meg. Példa az étkezésben kialakult hetirendre:

  • Hétfő – rizs;
  • kedd – árpa;
  • szerda – köles;
  • csütörtök – rozs;
  • péntek – zab;

(szombat – kukorica; vasárnap – búza).

A hét ritmusa óvodánkban

A hét ritmusát óvodánkban az alábbi tevékenységek adják:

  • Hétfő: kirándulás, erdőjárás
  • Kedd: festés
  • Szerda: gyurmázás (méhviasz gyurmával)
  • Csütörtök: kenyérsütés
  • Péntek: gyapjúkép készítése

A nap ritmusa

A kisgyerek igényli az ismert és áttekinthető ismétlődésekkel tagolt időrendet. A családban is fontos a kisgyerek számára az étkezések, a lefekvések és felkelések, a séták és más tevékenységek tagolt rendje, ugyanúgy igényli ezt az óvoda rendjében is.

A Waldorf-pedagógia a gyerek napját úgy tagolja, hogy a koncentráltabb tevékenységek után mindig egy szabadabb következik. Ez által ritmusa lesz a napnak, mint ahogy a lélegzésnél a ki- és belégzés váltakozik. Így lesz képes a gyerek egészségesebben élni, mélyebben aludni, sőt egészségesebben lélegezni fizikailag is. Ezek a folyamatok ugyanis jelentős mértékben függnek a lelki feltételektől:

Ha túl sok az élmény, és túl kevés a szabad játék, amiben fel tudná dolgozni az élményeket, akkor egészségtelenül elfárad a gyerek; ha viszont túl kevés az élmény, akkor unalom és érdektelenség lép fel, ilyenkor nem alszik elég mélyen és fáradtan ébred fel.

A napirend kiépítése az óvónő feladata s ebben is természetesen nagy mértékben tekintetbe veszi a helyi igényeket, lehetőségeket és szokásokat. Fontos szempontok a következők:

  • Olyan rendszer alakuljon ki, hogy minden gyerek végig részt vehessen csoport életében ( az óvodai napnak közös kezdése és befejezése van). Az ettől eltérő , esetleg már a nyitást megelőző vagy a zárást követő ott tartózkodások mindig egyénileg megoldandó gyerekmegőrzési helyzetek legyenek.
  • Egymás után következzenek inkább rövidebb időtartamú, az óvónő által „vezetett helyzetek”, és hosszabb „szabadon választott tevékenységek” (játék).

A nap ritmusa óvodánkban

07:30 – Gyerekek érkezése – olajas magvak, gyümölcs feltálalása
08:15 – Közös tízórai készítés a gyermekekkel, kása, illetve kenyér
09:15 – Tízórai folymatosan
           – szabad játék
           – művészeti tevékenységek (az egész délelőtt folyamán)
10:00 – Rendrakás
10:15 – 10:30 – Reggeli kör
10:30 – 10:45 – Készülődés az udvarra
10:45 – 12:00 – Szabad játék az udvaron, séta
12:00 – 12:15 – Mese
12:15 – 12:45 – Ebéd
12:45 – 13:00 – Higiéniai teendők, a hazamenő gyerekek átadása szüleiknek
13:00 – 13:15 – Készülődés a délutáni pihenéshez, alváshoz
13:15 – 15:00 – Pihenés, alvás
15:00 – 15:30 – Uzsonna
15:30 – 16:30 – Szabad játék – a gyermekek átadása szüleiknek

Egy nap a Waldorf-óvodában

Kora reggel kipattan a szemem. Vár az ovi, gyorsan ugrom, készülök, hogy indulhassunk! Szeretek gyalog menni, útközben éneklünk anyával vagy elbújok apa elől. Mikor beérek és felveszem a bentimet, már érzem a kása illatát: köles. Nyammmi! Mézzel a legjobb! Aztán már indul is a bunkiépítés, most emeletes készül, hogy mindenkinek jusson hely, meg fürdő, konyha, erkély. Közben egy csapat tigrist is üldözőbe veszünk, aztán meg hajóra szállunk, vár a tenger, de jobb, ha vigyázunk, jön a cápa, kalóz, ördög!

Nem szeretek kiszállni a játékból, de most nem tehetek mást, ma van a festés, a kedvencem. Már a festék szagát is szeretem, a kéknek olyan furcsa, kesernyés az illata. Meg az is nagyon jó, ahogy a piros összefolyik a papíron a sárgával. Épp, mint egy mandarin, vagy narancs? Elpakolni nem szeretek annyira, de csak kell segíteni Szilvinek, Edinának, Marikának! Utána a napköszöntőt csukott szemmel hallgatom, mormolom. A székkört a sok ének miatt szeretem, meg mert mind ugyanazt csináljuk: ugrás, forgás, leguggolás: hópihe szállt kiskezembe, elolvadt a tenyeremben! De mégis az a legjobb, amikor én koppinthatom el a gyertyát a végén! Aztán irány ki az öltözőbe és az udvarra! Mindig kimegyünk: esőben sarazunk, szélben sárkányt eregetünk, napsütésben építkezünk. De most végre hó van! Csúszkálás, hógolyózás, hóember-építés! Nagy a hó igazán, fut a sí meg a szán, hejhó! Szól az ének, ebédre hív, beszaladunk, levetkőzünk! Ez a nap legszebb része: mese! Már kívülről fújom, segítek, nehogy Szilvi eltévessze. Ebéd előtt kéz a kézben áldást mondunk együtt szépen, és mire a kaja elfogy, megjött anya, elindulok. Hazafele még megmászom a fát kint az udvaron, és amikor hazaérek, vár az ágyam, lepihenek. Holnap még csak csütörtök, kenyérsütés lesz, hahó, oviba járni jó!