Aranyhegyi Waldorf Óvoda

Elérhetőségek

Aranyhegyi Waldorf Óvoda

Cím: 7635 Pécs, Gólya dűlő 44.

E-mail: titkar@waldorfpecs.hu

Telefon: +36 72 212 034 vagy +36 20 291 0140

Vezető óvónő: Koch Mária

Jelentkezés és gyerekfelvétel

Pedagógusaink

Koch Mária

vezető óvónő

Jelen lenni a gyermekek mindennapjaiban, figyelemmel kísérni azt,ahogyan szárnyaikat bontogatják és évek múlva útjukra bocsátani őket, igazi kihívás és hálás feladat. Részese lehetek egy olyan folyamatnak,ahol nemcsak tanítok és adok,hanem tanulok és kapok. Látom a gyermekek fejlődését és közben fejlődöm én magam is. Minden pillanatban érzékelem őket és ők is érzékelnek engem.

"Az egész gyermek olyan, mint egyetlen érzékszerv, minden hatásra reagál, amit emberek váltanak ki belőle. Hogy egész élete egészséges lesz-e vagy sem, attól függ, hogyan viselkednek a közelében.”

(Rudolf Steiner)

Harmatné Dul Krisztina

óvónő

Storcz Edina

dajka


A hét ritmusa

Évi, havi, heti ritmusok a Waldorf-óvoda étrendjében is megjelennek. Havi változásban mindig az idényjellegű zöldségek, gyümölcsök szolgálnak táplálékul, a hét napjait pedig a feldolgozott gabonafajták különböztetik meg. Példa az étkezésben kialakult hetirendre:

  • Hétfő – rizs;
  • kedd – árpa;
  • szerda – köles;
  • csütörtök – rozs;
  • péntek – zab;

(szombat – kukorica; vasárnap – búza).

A hét ritmusa óvodánkban

A hét ritmusát óvodánkban az alábbi tevékenységek adják:

  • Hétfő: kirándulás, erdőjárás
  • Kedd: festés
  • Szerda: gyurmázás (méhviasz gyurmával)
  • Csütörtök: kenyérsütés
  • Péntek: gyapjúkép készítése

A nap ritmusa

A kisgyerek igényli az ismert és áttekinthető ismétlődésekkel tagolt időrendet. A családban is fontos a kisgyerek számára az étkezések, a lefekvések és felkelések, a séták és más tevékenységek tagolt rendje, ugyanúgy igényli ezt az óvoda rendjében is.

A Waldorf-pedagógia a gyerek napját úgy tagolja, hogy a koncentráltabb tevékenységek után mindig egy szabadabb következik. Ez által ritmusa lesz a napnak, mint ahogy a lélegzésnél a ki- és belégzés váltakozik. Így lesz képes a gyerek egészségesebben élni, mélyebben aludni, sőt egészségesebben lélegezni fizikailag is. Ezek a folyamatok ugyanis jelentős mértékben függnek a lelki feltételektől:

Ha túl sok az élmény, és túl kevés a szabad játék, amiben fel tudná dolgozni az élményeket, akkor egészségtelenül elfárad a gyerek; ha viszont túl kevés az élmény, akkor unalom és érdektelenség lép fel, ilyenkor nem alszik elég mélyen és fáradtan ébred fel.

A napirend kiépítése az óvónő feladata s ebben is természetesen nagy mértékben tekintetbe veszi a helyi igényeket, lehetőségeket és szokásokat. Fontos szempontok a következők:

  • Olyan rendszer alakuljon ki, hogy minden gyerek végig részt vehessen csoport életében ( az óvodai napnak közös kezdése és befejezése van). Az ettől eltérő , esetleg már a nyitást megelőző vagy a zárást követő ott tartózkodások mindig egyénileg megoldandó gyerekmegőrzési helyzetek legyenek.
  • Egymás után következzenek inkább rövidebb időtartamú, az óvónő által „vezetett helyzetek”, és hosszabb „szabadon választott tevékenységek” (játék).

A nap ritmusa óvodánkban

07:30 – Gyerekek érkezése – olajas magvak, gyümölcs feltálalása
08:15 – Közös tízórai készítés a gyermekekkel, kása, illetve kenyér
09:15 – Tízórai folymatosan
           – szabad játék
           – művészeti tevékenységek (az egész délelőtt folyamán)
10:00 – Rendrakás
10:15 – 10:30 – Reggeli kör
10:30 – 10:45 – Készülődés az udvarra
10:45 – 12:00 – Szabad játék az udvaron, séta
12:00 – 12:15 – Mese
12:15 – 12:45 – Ebéd
12:45 – 13:00 – Higiéniai teendők, a hazamenő gyerekek átadása szüleiknek
13:00 – 13:15 – Készülődés a délutáni pihenéshez, alváshoz
13:15 – 15:00 – Pihenés, alvás
15:00 – 15:30 – Uzsonna
15:30 – 16:30 – Szabad játék – a gyermekek átadása szüleiknek

Egy nap a Waldorf-óvodában

Kora reggel kipattan a szemem. Vár az ovi, gyorsan ugrom, készülök, hogy indulhassunk! Szeretek gyalog menni, útközben éneklünk anyával vagy elbújok apa elől. Mikor beérek és felveszem a bentimet, már érzem a kása illatát: köles. Nyammmi! Mézzel a legjobb! Aztán már indul is a bunkiépítés, most emeletes készül, hogy mindenkinek jusson hely, meg fürdő, konyha, erkély. Közben egy csapat tigrist is üldözőbe veszünk, aztán meg hajóra szállunk, vár a tenger, de jobb, ha vigyázunk, jön a cápa, kalóz, ördög!

Nem szeretek kiszállni a játékból, de most nem tehetek mást, ma van a festés, a kedvencem. Már a festék szagát is szeretem, a kéknek olyan furcsa, kesernyés az illata. Meg az is nagyon jó, ahogy a piros összefolyik a papíron a sárgával. Épp, mint egy mandarin, vagy narancs? Elpakolni nem szeretek annyira, de csak kell segíteni Szilvinek, Edinának, Marikának! Utána a napköszöntőt csukott szemmel hallgatom, mormolom. A székkört a sok ének miatt szeretem, meg mert mind ugyanazt csináljuk: ugrás, forgás, leguggolás: hópihe szállt kiskezembe, elolvadt a tenyeremben! De mégis az a legjobb, amikor én koppinthatom el a gyertyát a végén! Aztán irány ki az öltözőbe és az udvarra! Mindig kimegyünk: esőben sarazunk, szélben sárkányt eregetünk, napsütésben építkezünk. De most végre hó van! Csúszkálás, hógolyózás, hóember-építés! Nagy a hó igazán, fut a sí meg a szán, hejhó! Szól az ének, ebédre hív, beszaladunk, levetkőzünk! Ez a nap legszebb része: mese! Már kívülről fújom, segítek, nehogy Szilvi eltévessze. Ebéd előtt kéz a kézben áldást mondunk együtt szépen, és mire a kaja elfogy, megjött anya, elindulok. Hazafele még megmászom a fát kint az udvaron, és amikor hazaérek, vár az ágyam, lepihenek. Holnap még csak csütörtök, kenyérsütés lesz, hahó, oviba járni jó!