EFOP-1.8.5-17-2017-00205

« Pályázatok

EFOP-1.8.5-17-2017-00205

A kedvezményezett neve: Hármas Egység Pedagógiai Alapítvány

A projekt címe: Egészséges étkezést és életstílust népszerűsítő programok a pécsi Mandulafa Waldorf Iskolában

A projekt azonosító száma: EFOP-1.8.5-17-2017-00205

A szerződött támogatás összege: 19 591 358 Ft

A támogatás mértéke: 100%

A projekt befejezése: 2018. december 05.

A projekt tartalmának bemutatása:

Projektünk átfogó célja az egészséges életvitelhez szükséges tudás és készségek elsajátításának a hatékony támogatása a Mandulafa Waldorf Iskolában, ezzel az egészségmegőrzés, betegségmegelőzés érdekében a gyermekek étkezési kultúrájának, étkezési körülményeinek javítása, a várható élettartam és az egészségben eltöltött életévek számának növelése. Közvetlen célunk a pécsi Waldorf iskolában tanuló gyermekek egészséges táplálkozáshoz szükséges tudása és készségei megszerzésének támogatása a szülők bevonásával, valamint a gyermekek intézményi étkeztetésének tárgyi körülményeinek javítása. A projekt célcsoportja: a pécsi Mandulafa Waldorf Iskola tanulói és családjaik.

 

A célok elérése érdekében megvalósított tevékenységek:

1. Ismeretterjesztő programok az egészséges táplálkozás jegyében

a) a mindennapos táplálkozási szokások felmérése kérdőíves módszerrel: a gyermekek táplálkozási szokásainak felmérése az OGYÉI által kidolgozott kérdőív segítségével a projekt elején és a végén.

b) a kérdőívek dietetikus és táplálkozási tanácsadó által történő kiértékelése, valamint a gyermekek és/vagy szüleinek tájékoztatása a gyermek felmérésének eredményeiről, különös tekintettel a felmérés alapján rizikócsoportba sorolható gyermekek esetén.

c) dietetikai szaktanácsadás/konzultáció valamint csoportfoglalkozás biztosítása: a dietetikus és táplálkozási tanácsadó

  • 12 hónapon át minden héten, hetente 4 órában személyesen rendelkezésre áll az iskola tanulói, a tanulók szülei, az iskola pedagógusai, illetve az iskolai közétkeztetés területén foglalkoztatott valamennyi szakember számára egyéni dietetikai tanácsadásra és az egészséges táplálkozással kapcsolatos kérdések megválaszolására;
  • csoportfoglalkozást tart 10 hónapon át havi 1 alkalommal a rizikócsoportba sorolt vagy táplálkozási problémával küzdő, anyagcsere betegségben vagy ételallergiában szenvedő gyermekek és szüleik számára;
  • csoportfoglalkozást tart 10 hónapon át havi 1 alkalommal pedagógusok számára;
  • csoportfoglalkozást tart 10 hónapon át havi 1 alkalommal közétkeztetésben dolgozó szakemberek számára.

d) A köznevelésben részt vevő gyermekek egészséges táplálkozással kapcsolatos ismereteinek bővítése, egészségkultúrájuk fejlesztése dietetikus és táplálkozási tanácsadó szakmai irányításával előadások, iskolai foglalkozások keretében:

  • „Gabonakonyha” c. iskolai foglalkozás: a tudatos, egészséges táplálkozásban a gabonák rendszeres fogyasztásának kiemelkedő a fontossága, a gyerekek megismerik a gabonafajtákat, azok egészségre gyakorolt hasznos hatását, az ételallergia, a gluténérzékenység tüneteit, a gluténmentes táplálkozást, a búza útját a termőföldtől az asztalig (vetés-aratás-csépélés-sütés).
  • Látogatás biodinamikus gazdaságban c. iskolai foglalkozás: 2 alkalommal 20-20 tanuló 4 napos időtartamban, ott foglalkozások keretében az egészséges táplálékok termesztésével, feldolgozásával kapcsolatos ismeretek bővítése, ételek tápanyagtartalmával kapcsolatos információk ismertetése;
  • Látogatás mintafarmon c. iskolai foglalkozás: 3 alkalommal 1-1 napos látogatás mintafarmon: az egészséges ételek előállításával, feldolgozásával kapcsolatos ismeretek bővítése, helytelen táplálkozással összefüggő betegségek, illetve egészségkockázatok;
  • Egészségnap c. iskolai foglakozás keretében előadás, ételkóstoló, játék: Egészséges táplálkozás alapelveiről előadás gyerekeknek + kóstoló, Mintaétrend gyerekeknek + mintareceptek bemutatása és kóstoló, energiaegyensúllyal és ételek tápanyagtartalmának kiszámításával kapcsolatos játékos feladatok;
  • Kultúrtörténeti főzőtanfolyam c. iskolai foglalkozás: 5. osztályosoknak India epocha keretében 5*45 perces foglalkozás-sorozat. A hagyományok alapján kialakult indiai konyháramáig jellemző a növényi eledelek elsőbbsége, a sok zöldség, gyümölcs, gabonaféle, a rizs, a hüvelyesek, a tisztított vaj használata, a méz, a tej kedvelése, az illatos, markáns aromájú fűszerek változatos alkalmazása. Táplálkozástudományi szempontból az indiai konyha kiemelkedően egészséges: a szívet és az érrendszert kíméli, emellett a diabétesz és bizonyos daganatos betegségek, sőt egyes feltételezések szerint az Alzheimer kór is ritkábban fordul elő a követői között, és az allergiára is kevésbé hajlamosak. A foglalkozás keretében konyhai higiénés ismeretek fejlesztése; a konyhai eszközök biztonságos használatának elsajátítása; táplálkozással összefüggő betegségek (pl.: diabetes) ismertetése, diabeteses krízishelyzetek kezelése (hypo- és hyperglicaemia tünetei, teendők);
  • Egészséges uzsonna c. iskolai foglalkozás: a két napközis csoportban külön 5*45 perces foglalkozás-sorozat keretében konyhai higiénés ismeretek fejlesztése; a konyhai eszközök biztonságos használatának elsajátítása;
  • Életmódtábor: 1 hetes napközis életmódtábor gyerekeknek az egészséges étkezés témában, ennek keretében előadások és foglalkozások során a diétás igény miatti speciális étrenddel összefüggő ismeretek elsajátítása; táplálkozással összefüggő betegségek (pl.: diabetes) ismertetése, diabeteses krízishelyzetek kezelése (hypo- és hyperglicaemia tünetei, teendők); ételallergia és tünetei; krízishelyzetek kezelése;
  • Nyitott konyha c. iskolai foglalkozás: gyerekek számára látogatás a közétkeztetést biztosító konyháján, előadás, bemutató, kóstoló program megtartása, ennek keretében konyhai higiénés ismeretek fejlesztése; a konyhai eszközök biztonságos használatának elsajátítása;

2. Két ivókút létrehozása és folyamatos biztosítása a projekt teljes időszaka alatt.

3. Szemléletformálás az egészséges táplálkozás, életmód népszerűsítése érdekében:

a) tájékoztató napok gyermekek és családjaik számára (pl. ételkóstolás a szülők számára):

  • Nyitott ebédlő – szülőknek tájékoztató és kóstoló az iskolában a gyermekek számára biztosított egészséges ételekről;
  • Az egészséges táplálkozás alapelvei előadás szülőknek;
  • Egészséges ételek készítése – 3 alkalomból álló főzőtanfolyam és ételkóstolás program szülők és gyerekek részére;
  • Ételallergia – mentes konyha előadás
  • Tartósítás egészséges formái – előadás + gyakorlat

b) főzőversenyek szervezése

  • ManduLakoma: osztályközösségek (szülők, gyerekek, pedagógusok) közötti főzőverseny szervezése;

c) az egészséges táplálkozást népszerűsítő fórumok, programok szervezése közismert személyiségek segítségével:

  • 2 alkalommal kirándulás – piknik szervezése, melynek során az egészséges, ehető szabadon, erdőben-mezőn termő növények, gyógynövények ismertetése, kóstolása, alapanyagként felhasználásának bemutatása történik meg közismert személyiségek segítségével.
  • Élő étel – előadás, bemutató, kóstoló közismert személyiségek segítségével

d) az egészséges táplálkozáshoz kapcsolódó, azt ösztönző – akár dekorációs – eszközök használata, valamint az ételek tápanyagtartalmával kapcsolatos információk megjelenítése:

  • interaktív étlap: 10 hónapon át a havi étlap interaktív formában való elkészítése a szülők tájékoztatására a gyermekek részére a közétkeztetésben biztosított étkezésről, mely tartalmazza az ételek tápanyagtartalmát, az allergéneket, valamint a speciális/diétás étkezést igénylő gyerekek esetében a diétás étlapot.
  • Információs füzetek az egészséges étkeztetésről recepttel, a projekt megvalósítása alatt 10 alkalommal.

4. Közvetlenül az iskolai étkezéshez szükséges eszközfejlesztés az egészséges táplálkozás, illetve az étkezési kultúra fejlesztése érdekében:

a) az étkezéshez szükséges edényzet beszerzése (pl. tálca, tányér, pohár, tál, kancsó, evőeszköz, szalvéta, egyéb)

b) az étkezéshez kapcsolódó bútorzat, vagy eszközök fejlesztése az étkezőkben (pl. étkezőasztal, szék, függöny, karnis, abrosz, konyhatechnológiai berendezések, egyéb)

c) Tankert (iskolai fűszerkert) létrehozása, és a projekt megvalósítás teljes időtartama alatt fenntartása és gondozása.