Határtalanul! pályázat

« Pályázatok

Határtalanul! pályázat

a Mandulafa Waldorf Óvoda, Általános Iskola és AMI két osztályának Erdélyben, 2022. május 14-20. között a HAT-19-01-0277 és a HAT-20-01-1208 azonosítószámú pályázat keretében megvalósított  Határtalanul! tanulmányi kirándulása

A Mandulafa Waldorf Óvoda, Általános Iskola és AMI két osztálya (37 diák és 4 kísérőtanár) vett részt a HAT-19-01-0277 és a HAT-20-01-1208 azonosítószámú pályázatok keretében megvalósított Határtalanul! tanulmányi kiránduláson Erdélyben.

A Határtalanul! tanulmányi kirándulás első napja nagyrészt utazással telt, Pécsről Nagyvárad érintésével jutottunk el a györgyfalvai szállásra. Nagyváradon városnézés volt a program, a Sebes-Körös partján fekvő város kulturális és történelmi látnivalóival ismerkedtünk (Főtér, Holdas templom, Fekete sas palota, Royal kávézó). Ezután a Király-hágón át jutottunk Erdélybe, ahol első szállásunk a györgyfalvai Bethlen házban volt.

Másnap korán indultunk Tordára, ahol jártunk a Tordai hasadéknál (mészkő-hasadék a Torockói-hegységben) és a tordai sóbányában: A több mint 13 millió éves erdélyi sókészlet elszigetelt tengerek fenekén rakódott le, mely a későbbi tektonikus mozgások eredményeképpen az Erdélyi-medence nyugati és keleti részén tömbösült. Ennek részeként Torda észak-keleti részén a fellelt, csaknem 1200 méter vastagságú sóréteget már a rómaiak megkezdték kitermelni. Ezután folytattuk utunkat Gyimesközéplokra, a szállásra. A tanulmányi kirándulás 2. napja az alábbi témák köré épült: földrajz, ásványtan.

A 3. napon túráztunk az Ezeréves határnál. Majd Gyimesközéplok megtekintettük a Gyimesi csángó skanzent, és részt vettünk csángó esten. A tanulmányi kirándulás 3. napja az alábbi témák köré épült: földrajz hagyományőrzés, magyarság története

A 4. napot is a Csíki-havasokban kezdtük, megnéztük a Mária-kegyhelyet (búcsújáróhely), a  Csíksomlyói kegytemplomot, a Jézus-hágót. Majd kirándultunk a Csomád hegységben: Szent Anna tó, Mohos tőzegláp. Ezután városnézésen vettünk részt a Kárpát-medence legkeletibb magyar többségű városában, Kézdivásárhelyen, az egykori Kézdiszék központjában (történelmi központ és udvarterek). A tanulmányi kirándulás 4. napja az alábbi témák köré épült: földrajz, vallási és természeti értékeink, történelem, magyarság története

Az 5. napon a Hagymás hegységben kirándultunk: Gyilkos-tó (természetes torlasztó a Hagymás-hegységben, melyben még ma is kiállnak a völgy elöntött fenyőcsonkjai), Békás-szoros (egy tektonikus eredetű szurdokvölgy a Hagymás-hegységben, a Békás-patak völgyében). Majd részt vettünk az orotvai családi birtokon gyógynövény termesztéssel kapcsolatos bemutatón.  A tanulmányi kirándulás 5. napja az alábbi témák köré épült: földrajz és természeti értékeink

A 6. napot Székelyudvarhelyen kezdtük, ismerkedtünk a székelység történelmi, társadalom- és művelődéstörténeti központjával, s Székelyföld évszázados hagyományokra visszatekintő székhelyével. Majd Székelylengyelfalván találkoztunk a helyi Waldorf iskola kisdiákjaival, ismerkedés, közös játék volt a program.  Ezután sétát tettünk a Világörökség részét képező történelmi központban Segesváron, megtekintettük a középkori emlékeket. Utolsó szállásunk már hazafelé ismét a Bethlen házban volt, Györgyfalván. A tanulmányi kirándulás 6. napja az alábbi témák köré épült: magyarság története, közös program külhoni magyar csoporttal középkori történelmünk megismerése.

A hetedik napon hazautaztunk, útközben megnéztük Kolozsvárt (Románia második legnépesebb városát, Erdély nem hivatalos fővárosát, Mátyás király és Bocskai István fejedelem szülővárosát). Számos műemléke közül megtekintettük a Szent Mihály-templomot, előtte Fadrusz János Mátyás szobrával, a Házsongárdi temetőt. Késő este értünk haza Pécsre.

Fényképgaléria